Stichting DESNA

Contact voor steunactie: Michel van der Maesen 06-21532093

***

De in 2005 opgerichte Stichting Desna komt voort uit de belangstelling van haar leden voor de Oost-Europese cultuur en de ontmoeting met de Oekraïense bajanspeler Volodymyr Kurylenko.

De stichting nodigt Kurylenko regelmatig uit voor een bezoek aan ons land. Voor een overzicht van de concerten klik concerten.

Hier verrijkt hij het muziekaanbod met de fine fleure uit de rijke Oost-Europese bajanliteratuur. In zíjn regio tracht hij met allerhande activiteiten nieuwe impulsen te geven aan het kwakkelende culturele leven, onder meer door het registreren van het verdwijnende volkslied, zie www.folk.volod.com.ua

Met de aanschaf eind 2008 van een nieuwe bajan (aan Kurylenko in bruikleen gegeven) heeft Desna haar eerste doel bereikt. Zie bajan.
De stichting richt zich nu verder op de sociaal-culturele activiteiten van Kurylenko, met name op de promotie van de bajancultuur. BAYAN IN EVERY CORNER OF UKRAINE - zie projecten.

De nieuwste video's solo en met Rauf Berman vindt u op youtube: www.youtube.com/kurylenko.

*Kurylenko woont en werkt in het stroomgebied van de Desna, de grootste zijrivier van de Dnepr.

River Desna. Krolevets. Sumska obl. Ukraine

Desna bij Krolevets. Sumska obl., Oekraïne